RECENZE: Brimstone - Syrová westernová lahůdka pro silné žaludky

Proč psát recenzi na film, který absentuje v české kinodistribuci, neoplývá žádnými výraznými oceněnímí a už od jeho představení na festivalech koluje negativní obraz od kritiků (na Rotten Tomatoes aktuálně 34%)? Jednoduše proto, že jsou všechny výše naznačené problémy zcela nepochopitelné a Brimstone si jistě zaslouží dostat se do širšího diváckého povědomí. Podrobnější odpovědi si představíme prostřednictvím následujících řádků.

Němá matka Liz se ocitá ve víru nervozity poté, co do města přijíždí nový Reverend kázající trest pro všechny hříšníky. Nebude trvat dlouho než Liz a její rodina bude stát tváří v tvář Reverendově krutosti a diváka tak společně s postavami čeká příběh plný nečekaných zvratů, v jejichž středu stojí právě střet mezi výše zmíněnými osobami...

Režisér Martin Koolhoven nám představuje svou vizi moderně pojatého westernu s výraznou dávkou brutality, která ale není samoúčelná, nýbrž zcela podchycuje realistické vyznění syrovosti Divokého západu devatenáctého století. U vyobrazeného násilí na chvíli zůstaneme, a to z důvodu, že jako argument ve výrazném množství negativních recenzí zaznívá, že Kolhooven se v explictiním násilí přímo vyžívá a snímek používá jako prostředníka pro splnění svých zvrácených choutek. Je fascinující, že tito "kritici" dokáží tak výborný film odstřelit pouze na základě toho, že obsahuje řadu drastických násilných scén, které podle mého názoru výrazně pomáhají k negativnímu vykreslení hlavní záporné postavy.

The Reverend (Guy Pearce) a Anna (Carice van Houten)

Postavy. Jeden z nejdůležitějších aspektů, proč je Brimstone skvěle fungujícím atmosferickým dramatem. Většina pozornosti sice stojí na démonickém Guyi Pearcovi představujícího roli náboženských fanatismem ovlivněného Reverenda, ale Dakota Fanning za svým protihráčem nezaostává a předvádí skvělý výkon ženy, která toho ve svém životě zakusila už hodně a přesto jí ďábel stále přidává.

Zajímavá je konstrukce vyprávění. To je vystavěno do 4 aktových kapitol, které jsou ale zpřeházené a jejich syžetové předvedení je rozhodně důležitým krokem při vedení divákovo pozornosti a manipulací s jeho očekáváním. Napříč filmem se taky objevuje spousta motivů, které se variují, zapadají do sebe a Martin Koolhoven budí pozornost vysoce talentovaného a zručného režiséra s jistým perfekcionismem Davida Finchera, který o sobě dává vědět a z rychlokvaškových holandských komedií se pomalu přesouvá k daleko zajímavějším projektům.

Liz (Dakota Fanning)

Brimstone ve výsledku působí jako moderně odvyprávěný western s výraznými inovačními prvky z hlediska tématu, vyprávění i stylistických prostředků (podmanivá kamera). Výsledek trochu sráží lehce nedotažený a zkratkovitý konec, který ovšem rozhodně nemůže zničit dojem z překvapivě mistrně odvyprávěného příběhu o pomstě, náboženském fanatismu, nelehkému postavení žen v minulosti a v neposlední řadě lidské zvrácenosti, která vychází z nás samých.

85%
Brimstone
Nizozemsko / Francie / Velká Británie a další, 2016, 145 minut